jackyoparuba.reismee.nl

Vier bakras in SU

Hoi allemaal,

Hopelijk hebben jullie een fijne kerst gehad met veel familie, vrienden, lekker eten en drinken!? Dat heb ik namelijk wel een beetje gemist. Voor mijn gevoel is het nog steeds augustus. Totaal geen kerstgevoel, maar wel een vakantiegevoel!

Na 10 weken hard werken ging 15 december om 13.03 de bel en hadden we vakantie. Haast, haast, haast! Ons vliegtuig vertrok namelijk twee uur eerder dan we dachten. Snel naar huis, spullen pakken en op naar het vliegveld! Om half 5 vlogen we eerst naar Curaçao. Toen naar Trinidad en midden in de nacht kwamen we, Suze, Maartje, Gaby en ik, aan in Paramaribo. Gaby en ik deelde samen een studiootje met warm water

Laughing
. Voor de rest kan ik er weinig positiefs over zeggen!

De volgende dag hebben we een stadswandeling door Paramaribo gemaakt. Al snel zagen we ‘Steps', de slipperwinkel van Suriname. Veel leuke slippers en heel goedkoop. De stadswandeling werd gestaakt, en shoppen maar. 's Avonds zijn we gaan eten bij Zus & Zo. Na een hapje en drankje raakten we aan de praat met een groepje Surinaamse mannen (over het algemeen zijn de Surinaamse mannen mooier dan de Arubaanse mannen). Met Roël, Brian en Havrey hebben we nog een paar wijntjes gedronken en later zijn we naar de Zanzibar gegaan. Contact met een paar Surinaamse mannen is altijd handig. Dus we hebben het contact maar even onderhouden.

Zaterdags zijn we samen met taxichauffeur Simon naar Mariënburg gegaan. Mariënburgwas eensuikerrietplantage. Heel gaaf om te zien. Helaas regende het en wist Simon niet zoveel te vertellen over de plantage. 's Avonds hebben we Surinaams gegeten bij Mixedfood. Een restaurantje aan de Suriname rivier. Lekker maar daarna begonnen de maagklachten

Frown
.

Zondag zijn we naar fort Zeelandia en fort Nieuw-Amsterdam gegaan. Deze forten werden gebouwd om de plantages te beschermen. De gids vertelde van alles over de slavernij. We kennen nu ook het verhaal achter het liedje ‘Faja Sitong'. Heel interessant! Die avond hebben we heerlijk gegeten bij restaurant ‘De Waag'.

's Maandags hebben we ons verkleed als Creoolse dames. Rok, bloesje en mutsje. Mijn kleding liet zien dat ik niet zo braaf was. De rok was erg kort voor die tijd en mijn hoofddeksel stak naar de linkerkant. Dat betekende dat ik mannen op de linkerhoek van de straat ontmoette. 's Middags was er nog even shoptijd en hebben we weer geluncht bij Zus & Zo. 's Avonds heeft Roël voor ons gekookt. Wat een lieve Surinaamse man!

Dinsdags zijn we naar de vlindertuin geweest. Het was leuk om een keertje te zien, maar niet heel speciaal.

Op Aruba heeft een collega van Maartje, Monique, gevraagd of we drie dagen mee wilden naar het binnenland, daarvoor moesten we dinsdags al bij de moeder van Monique zijn. Ze heeft een prachtig ressort waar we een nachtje mochten slapen. Het ressort was omringd door de jungle, er stonden kooien met wilde dieren en we sliepen in houten hutten. Geweldig!

's Woensdags trokken we verder de binnenlanden in met 22 andere vrienden en familieleden van Monique. Ook Janine en Jolijn gingen mee (vriendinnen van Aruba). Na 2 uur in de bus te hebben gezeten, kwamen we aan in Bergendal. Daar zijn we met een kabelbaan door de jungle gegaan. Daarna zijn we naar het stuwmeer (Brokopondomeer) gegaan. Dat is ook bekend van ‘Meisjes in de jungle'. Toen moesten we nog 2 uur in de bus zitten en 2 uur varen en toen kwamen we aan in Menimi bij meneer Mandje. Meneer Mandje heeft zijn best gedaan. Hij heeft 23 kinderen bij 8 verschillende vrouwen. Samen met zijn kinderen verzorgt hij tripjes voor toeristen naar het binnenland. Tijdens de drie dagen in de jungle hebben we dorpjes bezocht, gezwommen in een soela, bakabanas gegeten, een dansworkshop gevolgd, kaaimannen gezien en een boswandeling gemaakt. Na de lange terugreis verlangden we naar lekker eten en een warme douche!

De volgende dag was het tijd voor een relaxdagje aan het zwembad. Helaas zaten we midden in de korte regentijd en was het niet zo'n mooi weer. We waren in ieder geval weer helemaal uitgerust en klaar voor een stapavond in Zsa zsa zsu. Heerlijk avondje!

Na 2 uur slapen ging de wekker alweer. Fietsend met een goede gids op naar plantage Peperpot. We hadden het fietsen gemist. 's Middags hebben we dolfijnen gespot in de Suriname rivier.

Zondags, onze laatste dag in Suriname, hebben we een kookcursus gevolgd en hebben we onze vakantie afgesloten bij Zus & zo met een heerlijk theetje.

Suriname is echt een aanrader. Een geweldig mooi land. De stad, maar vooral het binnenland is zo gaaf en de mensen zijn zo lief!

Lekker genieten van de vakantie en een fijne jaarwisseling!

Liefs Jacky

Reacties

Reacties

Sanne

Lieve Jack!!!!!!! Wat een leuk verhaal weer. Je bent echt volop aan het genieten zo te lezen!
xxxx

Emmy

Moppieeee!
Wat klinkt dat heerlijk allemaal. Geniet nog meer en we spreken elkaaaaar.
kusjes

Jann (RT)

Oooooh Jacky!! Ik herken het helemaal!! Volgens mij heb ik dit ook in mijn vorige bericht gezet: JALOERS JALOERS JALOERSSS!! Ik ga morgen met Michelle (GL) wat drinken en bij ons beiden kriebelt het toch ook enorm om komend schooljaar onze biezen te pakken... Wordt vervolgd :P x

Annemieke

Hey Jack,

Gisteravond tot vanmorgen half 3, een gezellig avondje bij jullie mam en pap gehad. Hoor eigenlijk nog in mijn bedje te liggen. Helaas, heb last van een verstopte kop. Heb een paar dagen mijn mail laten verslonsen. Hoorde dus dat er een nieuw verhaal + foto's geplaatst zijn. Vandaar (mijn nieuwsgierige aard) dat ik nu al aan het reageren ben.

Prachtige foto's en een geweldige leuk reisverhaal. Deze ervaring heb je in de pocket. Wat een variatie aan foto's.

En over het ontbreken van het kerstgevoel hoef te niet te treuren. Dat hebben wij nl. ook niet met ruim 10 graden. Het regent nu (oudejaarsdag).

Nou Jack, ik heb weer genoten zo op de vroege morgen. Ben benieuwd hoe bij jullie oud en nieuw gevierd gaat worden (dus ff weer het fototoestel in de aanslag houden).

Ik hoop dat het goed is (haha), heb ik opgezocht.

Gelukkig Nieuwjaar - Bon Pasco i Feliz Aña Nobo.

Dikke kus van mij - Johan en ons Jordy.

Dee

4 Bakara's in Su nou jullie hebben genoten lees ik Heel leuk ik ben ook jaloers wil ook meteen gaan ma jah komt wel weer een keer.
groetjus

may piet

\


Hoi Jack,
Heb nu net je verhaal pas gelezen, wat is dat leuk om dat allemaal mee te maken.
Nu maar wachen tot Pap en Mam er zijn.
geniet er maar van x

collega's Frans

Waar blijven die foto's van Frans in zijn zwembroek?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!